Thursday, October 28, 2010

Wayang Of The 90's



 Aku mmg minat menonton wayang. Suasana die FEEL sikit berbanding beli DVD HARAM pastu tgk kat rumah. Apa jadah tgh sedap2 tgk sekali ade KEPALA MANUSIA yang bergegas nak ke tandas. Tapi aku beli gak dvd haram cuma aku tunggu bile apek tu copy dari dvd die yang ori, baru gmbr ngan audio die cantik sikit. Subtitle pown takde arr merapu. Tapi aku wat post ni bukan nak cerita pasal dvd haram tapi pengalaman aku menonton wayang mase kecik-kecik dulu.

So first citer aku tgk kat wayang dulu adalah Maria-Mariana. Ye saye MARIA-MARIANA, memang mcm shit arr bile besar pikir balik asal aku tgk citer tu tapi bile pikirkan aku mase tu kecik lagi aku tak kisah arr. Budak2 ape tau ann. Lagi pum time tu aku semangat sebab FIRST time nak merasa pergi panggung. Mak aku pown beriye-iye nak tgk citer tu mungkin sebab die nak jadi  MAJU sikit sebab time tu sape tak tgk maria-mariana mcm ketinggalan zaman arr. BOX OFFICE SATU MALAYSIA jgn main-main tu. Pawagam pertama aku adalah pawagam kat JALAN TAR tu, yang sekarang ni hanya menayangkan cerita TAMIL sahaja. Dulu mane ade KLCC ke MID VALLEY ker nak tgk wayang kat GSC or TGV. Sistem tiket die pown tak semaju sekarang lebih kurg mcm sistem tiket bas nak balik kampung jer. Dulu mane ade orang beli POPCORN tapi org lebih suka beli KUACI. Peh ko bygkan arr tukang cuci tu nak vakum kuaci2 tu punye kulit, mmg seksa. Mesti die benci ngan kuaci sampai hari ni.

So lepas dari Maria-Mariana mak aku jadi rajin menonton wayang pulak. Tapi memang citer Melayu arr sume. Citer Melayu time tu mmg DATUK YUSOFF HASLAM arr pegang, citer die wat mesti box-office. Hero die mesti AWIE dan heroin mesti ZIANA ZAIN ngan ERRA FAZIRA. Pastu diorg mesti wat lagu dan lagu tu akan menjadi top kat radio-radio Malaysia. Dulu kalo sape paling hensem kat kelas org mesti kaitkan die ngan AWIE, awek kepada mamat hensem tu plak mesti orang kaitkan ngan ERRA FAZIRA and kalo ade budak pompuan jahat dalam kelas org mesti kaitkan die ngan ZIANA ZAIN sebab die biasenye pegang watak jahat ataupun perampas pakwe org arr. Tinggi sungguh pengaruh movie melayu dulu2.

Last citer wayang aku tgk time kecik2 adalah PUTERI IMPIAN 2, kire itu terakhir kali arr aku tgk wayang dalam keadaan tak berapa urban.  Lepas tu muncul laa satu shopping complex bernama SURIA KLCC. Sejak dari tu family aku kalo nak tgk wayang mmg gi situ je arr, tgk kat TGV. Time ni show yang kitrg tgk lebih urban. Show pertama aku tgk ngan mak aku adalah TOMB RIDER. Sejak hari tu aku jatuh cinta ngan ANGELINA JOLIE. Masih lagi gak arr menonton citer Melayu yakni SENARIO tapi aku rase SENARIO dulu lawak die lebih berkualiti berbanding skrg ni. 

Itulah pengalaman aku mase kecik-kecik tgk wayang. Teringat balik mmg kelakar arr. Wayang dulu ngan sekarang memang jauh bezanya. Oh ye lagu kat atas ni saje aku letak. Nak mendapatkan feel wayang of the 90s arr kononnye hahaha.
 

1 comment:

  1. Eh ada vakuum meh nak sedut kuaci tu?Kemaen lagi kecik dah wayang kau. Pergh senario siot dia tengok

    ReplyDelete