Sunday, October 17, 2010

Kecik-kecik Dulu Aku Minat ULTRAMAN

 

Sape tak kenal dengan ULTRAMAN. Hero bisu besar bergantang yang berasal dari Jepun. Tak kire tua or muda semua orang kenal ngan Ultraman. Aku time kecik-kecik (besar ni pown same jer) minat gile kat Ultraman. Tak silap dulu Ultraman selalu ade kat TV3 hari Sabtu. Dulu TV3 kartun hari Sabtu die mmg hebat2 dari kul 9 pagi sampai kul 1.30 tengah hari. Tapi time kecik-kecik tu memang payah aku nak tengok sebab aku dok dengan mak cik yang babysit aku mase kecik. Anak2 die DENGKI ngan aku tak kasi tgk Ultraman. Alah macam laa dorg ade ASTRO nak tengok channel lain, channel yang ade pown TV1 dan  TV2 jer tapi sebab jeles punye pasal sanggup diorg tgk berita tamil dari kasi aku tgk Ultraman. Ikutkan nak jer aku suruh Ultraman tu pijak dorg. Aku dapat tengok nasib2 arr kalo mak aku balik kerja awal atau kalau anak2 mak cik tu takde kat rumah.

Ultraman ni gaye citer die same jer tiap-tiap minggu. Ade raksaksa datang awal-awal episod. Pastu tentera sains try nak musnahkan raksaksa. Tapi dorg punye senjata PISTOL AIR jer bagi raksaksa tu. Pastu nanti salah satu jet pejuang tentera sains (yang dipandu manusia yang leh jadi Ultraman) TERHEMPAS. Jeng jeng jeng Ultraman muncul. Start arr ultraman gadoh ngan raksaksa dalam seminit dua. Kejap2 ultraman wat lompat filip pastu sepak kepala raksaksa tu. Raksaksa bengang campak ultraman kat bangunan2 yang berdekatan. Pasukan tentera plak sibuk nak tolong tembak guna pistol air yang tak lut tu. Mula-mula Ultraman MENAPAU raksaksa tapi akhir-akhir raksaksa lak TAPAU ultraman. Mula laa ALARM ultraman berbunyi menandakan yang die leh tahan 3 MINIT jer lagi. Agak2 tinggal lagi 30 saat baru ultraman fire raksaksa tu gne laser beam die. Lepas raksaksa tu hancur ultraman pose bangga sikit baru laa terbang ke angkasaraya. The end. Macam tu jer jalan citer die tiap-tiap minggu tapi tiap-tiap minggu laa aku dok layan ultraman ni.

Dulu Ultraman yang fames kat tv3 adalah Ultraman ACE (aku panggil ultraman bapuk)  dan juga Ultraman Taro. Sape tak kenal ngan TARO si ultraman bertanduk tu. Die ni paling lembik aku rase tapi ANAK EMAS mak ngan bapak ultraman. Brape kali ntah mak ultraman turun bumi tolong die hahaha. Lepas tu time aku start tadika Ultraman beralih siaran ke stesen tv lain yakni METROVISION. Time ni aku kenal Ultraman lain seperti Ultraman 7, Ultraman 80, Ultraman LEO dan juga Ultraman ASTRA (kembar si Leo).

Kuat sangatlaa kononye si Taro ni kang kalah ngadu kat mak

Lepas tu time darjah 2 kalo tak silap aku ade jual KOMIK ULTRAMAN. Ade 6 episod jer tapi setiap episod buku die tebal 2 kali ganda dari komik DRAGON BALL and harga die pown dua kali ganda lagi mahal dari komik Dragon Ball. Komik Ultraman adalah komik pertama aku layan lepas tu aku baru layan dragon ball (nanti aku citer pasal dragon ball kat post akan datang ekk). Fuh layan gile. Aku ingat lagi aku minat gile style Ultraman Great (tapi dalam komik die tulis Ultraman G jer). Ultraman ni wat pengetahuan korang adalah Ultraman yang die punya latar tempat kat USA (tapi penggambaran kat Australia). Fuh die punye care mmg stylo time lawan. Takde menggelabah macam ultraman-ultraman lain.

Ultraman G faveret aku

Impak Ultraman mmg tggi sungguh dalam hidup aku. Tapi aku dah lame tinggal dah. Dah besar laa katekan. Last Ultraman yang kau layan Ulltraman TIGA. Sekarang ni aku tgk ultraman dah makin merepek kostum die. Ade plak Ultraman kaler biru ngan purple. Memang tak kena betol dengan pahaman aku bahawa kulit si Ultraman ni merah ngan putih jer. Ape-ape pown bile tgk iklan ultraman kat tv terkenang balik time kecik-kecik dulu.

PS:- Dulu-dulu aku selalu bayangkan macam mane orang Jepun nak bersihkan bangkai2 raksaksa yang hancur bersepah sebab diFIRE ultraman.

2 comments: