Wednesday, March 16, 2011

The Chernobyl Disaster

 The Chernobyl disaster adalah salah satu malapetaka paling serius yang pernah melanda dunia yang disebabkan oleh radiasi nuklear. Pada 26 April 1986, salah satu reaktor nuklear yang terletak di  CHERNOBYL, UKRAINE (kalau tak silap time tu dipanggil Ukraine SSR sebab bawah naungan Soviet Russia lagi) telah malfunction disebabkan oleh satu eksperimen yang gagal. Para saintis cube untuk emergency shutdown reaktor tersebut tetapi gagal menyebabkan reaktor tersebut meletup dan menyebarkan gas radioaktif ke udara di dalam lingkuangan radius yang besar (gas radioaktif tersebut tersebar sehingga ke Belarus dan juga negara jiran lain di Russia). Apa yang menyedihkan mereka-mereka yang bertanggungjawab untuk menguruskan decontamination work reaktor tersebut langsung tak tahu tentang tahap keseriusan radioaktif tersebut. Bomba dan para pekerja yang terlibat hanya memakai topeng muka (jenis yang kita pakai kalo ade jerebu) sahaja. Akhirnya ramai yang terkorban akibat daripada radiasi tersebut. Ada juga yang mengalami penyakit pelik selepas terkena tempias radiasi yang tersebar di udara. Chernobyl kini adalah ghost town sebab telah diabandon penduduk kerana dikhuatiri tahap radiasi masih tinggi di tempat tersebut.

Video ni adalah salah satu daripada berpuluh video yang ada kat YOUTUBE yang menunjukkan betapa dahsyatnye malapetaka ini.
 (tapi ade juga video yang terlebih mengarut so pandai2 laa cari sendiri)

Seperti korang semua tahu JEPUN baru jer kene tsunami dan gempa bumi pada hari Jumaat lepas. Perkara yang mereka mula-mula khuatiri adalah nuclear reaktor yang meletup selepas kejadian tersebut. Media pula menokok-tambahkan cerita bahawa radioaktif gas dah tersebar kat atmosfera dan rakyat dinasihati supaya berjaga-jaga. Kat FACEBOOK banyak sungguh status mengenai hujan asid yang bakal melanda MALAYSIA yang amat sangatlah bahayanye. Pendapat aku mengenai semua bende ni adalah BULLSHIT.

Now this is my opinion. Bagi aku media memang kerja dorg nak memporak-porandakan rakyat. Tugas dorg mencari berita terhangat supaya orang akan tonton berita dorg. I mean common arr not everything that came from a media is true. Pastu ada mesej atau status FACEBOOK yang disebarkan yang bagi warning pasal hujan asid ni. Seriouly macam mana dorg tau bende tu boleh spread begitu pantas sampai ke Malaysia dalam masu 24 jam?? Ye aku memang risau sedikit sebab kes hujan asid ni ada logiknye tapi selagi takde official news dari kerajaan JEPUN yang mengisytiharkan bende ni kritikal aku takkan percaya. Korang ingat Jepun tu unaware ker tentang tahap keseriusan bende alah ni, dorg mesti dah ada langkah berjaga-jaga dari awal. Mesti dorg dah belajar dari kesilapan orang RUSSIA 20 tahun lepas. Korang ingat negara lain (USA, RUSSIA) senang bontot ker bile dengar pasal kes ni. Mesti dorg risau jugak and mesti dorg hantar pakar negara dorg untuk aid JEPUN dalam hal ni (terutamanya RUSSIA sebab dorg pro pasal nuclear2 ni)

Nasihat aku korang tak payah laa percaya sangat tentang khabar-khabar angin yang tersebar ni. What for you live in fear. Tapi aku tak pulak cakap korang leh g mandi hujan lepas ni. Ape jadah kalo demam korang sendiri arr yang noob sangat cari pasal. Just take safety precaution not EXTREME precaution. Keep  updating with the news (official news not tabloid crap or the internet).

PS:- God created everything with a reason behind it. It is up to us mankind to understand what is their purpose and how to use it wisely.

No comments:

Post a Comment