Sunday, January 9, 2011

Muzik 10 tahun (2000-2010)


2011 dah sembilan hari berlalu meninggalkan 2010. Ini bermakna satu dekad telah pown kita tempuhi. Berikut adalah penyanyi atau band yang menjadi band atau penyanyi terhangat dalam 10 tahun tersebut.


Bagi aku awal tahun 2000 LINKIN PARK adalah kuasa besar dunia muzik waktu tu. Diorang starting ngan lagu ONE STEP CLOSER tak silap. Time tu aku layan macam2 tu jer tapi bile CRAWLING punye video start keluar kat MTV aku mula pandang band ni dengan 4 mata aku. Memang time tu aku fans LP arr kirenye. LP tambah menyengat bile lagu IN THE END keluar kat corong2 radio. Time tu sape tak kenal LP adalah orang yang tak urban arr kirenye. LP adalah band yang mengubah genre muzik Malaysia time tu.

Kemudian datang pulak band bernama BLACK EYED PEAS ni. Band ni famous dengan lagu WHERE IS THE LOVE. Time tu sebijik mesin canggih bernama MP3 baru nak famous kat Malaysia ni dan time tu setiap pemilik MP3 pasti akan memliki lagu ni dalam playlist mereka. Aku ingat lagi time tu ade pihak2 ortodoks yang mengatakan lagu tu lagu setan sebab lirik die yang berbunyi “Father Father Father help us send some guidance from above” di mana lirik ni merujuk kepada paderi agama Kristian. Well aku time tu agak hampeh dengan pemikiran orang-rang ortodoks mcm ni sebab sedikit sebanyak menunjukkan betapa ceteknya pemikiran orang Melayu Islam kat Malaysia ni. Ko nak nyanyi, nyanyi je laa bukan salah janji ko tak terpengaruh laa setan shit tol.


Ooo yeah akhir dekad 2000-2010 minah ( jantan ke minah??) ni menconquer carta-carta muzik seluruh dunia. Sape tak kenal LADY GAGA dengan fesyen yang takde orang nak tiru. Aku respect minah ni. Die berusaha keras nak jadi pemuzik yang berjaya. Bakat beliau memang tak dapat dinafikan lagi kehebatannya. Semua lagu die fames2 arr tak yah nak cakap bnyak lagi.


Minah yang pernah mintak couple ngan aku tapi aku reject sebab aku busy dengan college (tak salah angan-angan tinggi). Sape tak kenal Taylor Swift. Lagu die pown meletop-letop kat radio. Hari-hari dok ulang lagu die. Dah aku tak tahu arr nak cakap ape lagi pasal die ni. I’m speechless...


One word to describe this kid = ASSHOLE. Sume pown gile kat mamat ni. Bukannye gempak mane pown. Suara kanak-kanak riang boleh arr. Tunggu suara pecah nanti menggelabah arr die. Shit, BULLSHIT !!!!

Inilah antara artis-artis yang telah menjadi kegilaan orang ramai sepanjang 10 tahun ni. Macam-macam ragam dunia muzik time ni. 20 tahun akan datang aku sure lagu-lagu dorg bila kite dengar balik kite akan teringat era 2000-2010 macam fenomena the 90's.

PS:- Music and human is like peas and carrots...

No comments:

Post a Comment