Monday, May 30, 2011

Basikal Fixie

Basikal Fixie
 
Basikal Fixie atau nama saintifiknye fixed-wheel bicycle adalah sejenis basikal yang takde freewheel, ini bermaksud basikal ni pedal die tetap berpusing sekiranya basikal ini bergerak. Apa yang membezakan basikal ni dengan basikal lain ialah ianya boleh dikayuh secara reverse. Pengguna basikal fixie juga kebiasaannye tidak akan meletakkan brek pada basikal mereka sebab mereka boleh memberhentikan basikal mereka menggunakan pedal tu sendiri. Fixie menjadi trend yang hangat sekarang ini. Budak-budak urban sekarang ni menjadikan trend fixie ni satu trend yang harus di "follow" oleh budak-budak sekarang ni. 
  
 Trend fixie ni bagus sebenarnye, ape tak bagusnye bile kita berbasikal. Badan sihat, pencemaran takde, minyak saving, duit subsidi kerajaan untuk minyak ron 95 pun savings jugak nanti. Daripada dok melepak membazir duit kat kedai mamak minum tongkat ali lebih baik kayuh basikal. Daripada membazir duit bapak korang mintak beli motor LC baik mintak basikal fixie, maklumlaa motor pun gune minyak ron 95 jugak. Ada laa jugak dua tiga member aku yang menceburi hobi naik basikal fixie ni, bagus arr tu elok sangat arr tu banyak faedahnye.
 
 Tapi ape yang aku pongeh adalah ade segelintir makhluk meleis ni yang sombong berlagak shit face bile bawak basikal fixie ni. Ingat lagi kenangan aku menonton rancangan 360 edisi khas mengenai fixie ni. Ade seorang budak tu dengan muka poyo dan bangangnye membuat statement yang berbunyi begini.
 
 "Fixie satu trend yang wajib ikut laa sekarang ni, sape tak ikut memang KETINGGALAN ZAMAN arr"
 
 Nama meleis yang bangang ni aku tak ingat tapi die baru tingkatan 3. Mungkin sebab PMR tak habis lagi tu yang die terbuat statement bangang tu. Meleis bangang ni cakap tak semua boleh bawak basikal fixie ni, hanya orang-orang yang cukup EXTREME jer boleh bawak basikal ni sebab die takde brek. Aku dulu kecik-kecik brek basikal aku adalah tapak selipar aku jer cukup, basikal aku mana ade brek, aku lagi extreme guna tapak kaki untuk brek selamber jer. Budak-budak dulu tak perlukan brek pun kat basikal dorg. Basikal pun sejenis basikal legend warisan turun temurun keluarga punye. Bayangkan budak2 dulu umur 6 tahun dah bawak basikal posmen, ape adehal. Kalau tak tau basikal posmen tu ape besok pagi-pagi pergi pejabat pos tanye ape tu basikal posmen.
 
 Kalo budak-budak ni kate basikal fixie ni budak-budak extreme jer leh bawak sebab takde brek meh sini aku tunjuk korang sejenis basikal yang takde brek dan juga basikal ni leh jugak reverse macam basikal fixie.
 
 
Memperkenalkan.. 
Basikal LEGEND   
 
 
 
Amik kau. Dulu kecik-kecik selamber aku merempit gune basikal roda tiga ni. Basikal ni pown ade function extra spesel, mesin buat cendol ngan ais kacang tipu-tipu. Basikal ni memang legend. Sayangnye sekarang ni jarang aku tgk budak-budak kecik main basikal ni. Mereka lebih gemar main i-pad dan i-phone mak bapak mereka. Itulah sebabnye budak-budak sekarang ni banyak yang obesiti. Malangnye kerajaan salahkan mak cik kantin jual nasi lemak sebagai punca budak-budak sekarang ni obesiti.
 
PS:- Aku obesiti aku salahkan makanan kat Malaysia ni yang sedap ya amat. Kesian aku tengok kat mat salleh tak dapat merasa nasi lemak hari-hari...

No comments:

Post a Comment